sâmbătă, 20 octombrie 2007

Valentina

Expozitia ,,Umbre si lumini.Patru secole de pictura franceza."
Muzeul National de Arta al Romaniei - 2005

Ce tabouri mi-au placut :

Sec XVII-vanitate si adevar

CLAUDE GELLEE, zis LE LORRAIN (catre 1602 - 1682) -Port la mare
NICOLAS POUSSIN (1594 - 1665)- Sfantul Ioan botezand poporul

sec XVIII -lejeritatea in filigran

-HYACINTHE RIGAUD (1659 - 1743) -Portretul lui Pierre Drevet
NICOLAS TOURNIER (1590 -1639) - Soldat
-Sfantul Pavel
JEAN-HONORE FRAGONARD (1732 - 1806)- Ieroboam aducand jertfa idolilor
NICOLAS LANCRET (1690 - 1743) - La scaldat
HUBERT ROBERT (1733 - 1808) -Portul Ripetta
ANONYME (sec. XVIII) - Portret de femeie tinand o carte
PHILIPPE-JACQUES DE LOUTHERBOURG (1740 - 1812) -Clar de luna
PIERRE-HENRI DE VALENCIENNES (1750 - 1819) -Roma: studiu de cer innorat
-Vedere asupra manastirii Ara Coeli: pinul parasol
CLAUDE-JOSEPH VERNET (1714 - 1789)- Furtuna: seara
-Amiaza sau calmul
JACQUES-LOUIS DAVID (1748 - 1825) -Belizarie cerand pomana

Sec XIX-natura analizata

JEAN-BAPTISTE-CAMILLE COROT (1796 -1875) -Moara de la Saint-Nicolas-les-Arras
ALFRED SISLEY (1839 - 1899)- Moret, malurile raului Loing
JEAN-FRANCOIS MILLET (1814 - 1875) -Primavara
JEAN-AUGUSTE-DOMINIQUE INGRES (1780 - 1867)- Francois-Marius Granet
FLEURY-FRANCOIS RICHARD (1777 - 1852)- Montaigne si Tasso
THEODULE RIBOT (1823 - 1891) - Bunul samaritean
GUSTAVE DORÉ (1832 - 1883) - Enigma

sec XX-arta reconsiderata

-nimic

Asta pentru ca nu ma impac deloc cu pictura abstracta. Am privit chiar si Picasso si am trecut mai departe fara sa ma miste in vreun fel .
Sunt o fire romantica si conservatoare .Imi place starea de bine pe care ti-o insufla un tablou .Dar nu, nu caut numai tablouri clasice,sunt doar de parere ca ele trebuie sa-ti transmita ceva iar cele de la sectiunea ,,arta reconsiderata " nu au reusit sa faca acest lucru .

Ne-am oprit asupra unui tablou de EUGENE LEROY (pictor contemporan) care se numeste ,,Valentina seara ".
Stateam in fata lui si nu puteam s-o vedem pe Valentina. Am conchis ca nu era acasa ( eram puse pe sotii).Langa noi era o pereche octogenara care avea aceeasi problema si se straduia sa inteleaga pictura.O doamna de la muzeu le-a spus ca acel tablou se priveste de la distanta .Stiam si noi asta dar tot nu puteai s-o localizezi pe Valentina in acel amalgam de culori .Fie-mi iertat dar ziceai ca o calcase buldozerul .

Pana la urma ne-am spus ca nu trebuie s-o cautam pe Valentina .Ea era acolo ,intinsa pe panza , in toata splendoarea ei ,asa cum o vazuse pictorul .

Cand m-am intors acasa , am vrut sa caut pe net ,,Valentina seara " .Am ramas socata .Google imi expunea un alt tablou ! care stiam sigur ca se numeste ,,Amintiri din viitor "( de Simon Hantai) .Azi am cautat din nou dar nu l-am mai gasit .Probabil cineva si-a dat seama de eroare. Cineva,care probabil ca si mine , n-o va putea uita pe Valentina.



Imbucurator sa vezi atatia oameni care stau la rand sa vada o expozitie de pictura !

0 comentarii: