luni, 3 decembrie 2007

TOSCA

Prima data am fost la opera acum 3 ani la Viena .Pe atunci ,persoana cu care eram a spus in gluma : ,,nu stiam ca iti plac lupii care canta la luna " si apoi a preferat sa se duca la culcare .Si bine a facut pentru ca nu mi-ar fi placut sa am langa mine pe cineva care sa se foiasca si sa ma tot intrebe cat mai dureaza. Bine ca am si incheiat ceva mai tarziu acel capitol din viata mea !

Nu am pretentia ca persoanei cu care imi impart viata sa ii placa tot ce imi place mie.Ar fi imposibil .Dar cel putin, poate sa nu faca remarci rautacioase .E ca si cum ai intra cu bocancii plini de noroi in casa cuiva care se chinuie sa pastreze curatenie.

M-am asezat la rand la bilete si l-am sunat pe tatal meu :

-Guten Abend !

-Buna seara !

-Ghici unde sunt !

-La opera

-De unde stii ???

-Pai ,am uitat sa-ti spun: daca mergi in Viena ,trebuie neaparat sa mergi la opera !:)

Nu inceteaza sa ma surprinda niciodata el , tatal meu !

Nu am mai prins bilete cu loc asa ca am urmarit intreaga actiune din standing area pe tocuri !Dar nu m-am plans deloc.

Am vazut ,,TOSCA “ de Puccini . Toata lumea era ca in transa .Era prima data cand mergeam la opera.Si imi placea !

N-am putut sa stau jos decat in pauze si observam doamnele purtand rochii de seara , bijuuri ,tratandu-se cu o sampanie .Eram ca intr-un vis . Si nici macar nu trebuise sa ma duc la hotel sa dorm !

Vineri am revazut la Bucuresti ,,Tosca".De data asta am stiut cu cine sa merg .


Tosca este o opera în trei acte de Giacomo Puccini pe un libret italian de Luigi Illica şi Giuseppe Giacosa, bazată pe drama La Tosca scrisă de Victor Sardou.


ACTUL I
Pictorul Mario Cavaradossi lucreaza in biserica „Sant'Andrea della Valle” la o fresca reprezentând-o pe Maria Magdalena .Când pictorul ramâne singur, Angelotti fostul Consul al Republicii Romane, evadat din închisoare iese din ascunzatoare si recunoscând în Cavaradossi pe vechiul sau prieten, îi cere sprijinul. Pictorul promite ca-l va ajuta sa fuga.
Soseste Floria Tosca, iubita lui Mario , o femeie foarte geloasa care vede in potretul facut de iubitul sau , asemanarea cu marchiza Attavanti



Concealed harmony of contrasting beauties!
Floria, my ardent lover, is dark haired.

And you, unknown beauty, crowned with blond hair,
You have blue eyes,Tosca has hers black!
Art, in its mysterious way,blends the contrasting beauties together...
But while I'm painting her,
My only thought,
My only thought is of you,
Tosca, it is of you!


ACTUL II

Dupa ce strecoara în sufletul Floriei Tosca banuiala ca a fost mintita de catre iubitul ei , Scarpia, seful politiei ,il aresteaza pe Mario .Cu toate torturile la care este supus, Mario nu furnizeaza nici un amanunt depre Angelotti. Tosca refuza si ea sa raspunda întrebarilor lui Scarpia dar, auzind chinurile iubitului ei, cedeaza si dezvaluie locul unde s-a ascuns Angelotti.Scarpia ordona încarcerarea lui Mario care urmeaza sa fie executat în zorii zilei pentru tradare.

În zadar Tosca se roaga ; Scarpia nu-l va ierta pe Mario decât în schimbul favorurilor ei. Tosca accepta dupa ce obtine o executie simulata pentru iubitul ei si un permis de parasire a Romei.

În momentul în care Scarpia vrea s-o îmbratiseze, Tosca îl ucide.


Vissi d'arte ,vissi d'amore

I lived for art,
I lived for love,
I did no harm to any living soul!
With a stealthy handI aided all the miseries I knew.
Always with sincere faith
My prayerRose to the holy tabernacles.
Always with sincere faithI gave flowers to the altar.
In the hour of sorrow
Why, why, Lord,
Ah, why do you reward me thus?
I gave jewels to the robe of the Madonna,
And gave song to the stars, to the sky,
Which smiled all the more beautifully.
In the hour of sorrow
Why, why, Lord
Ah, why you reward me thus?


ACTUL III
Mario îsi asteapta executia. Cu emotie, într-o ultima scrisoare, evoca chipul iubitei sale. Aceasta soseste fericita si ii povesteste ca poti fugi impreuna , dupa o executie simulata.




E lucevan le stelle

And the stars were shining,
and the earth smelled sweet,
the garden gate scraped,
and a step brushed the sand.
She came in, fragrant,
and fell into my arms.

Oh! sweetest of kisses, oh! languorous caresses,
while I trembled as I loosed her lovely features concealed by her mantle!
My dream of love has vanished for ever,
The moment has passed, and I die in despair!
And I never have loved life so much!


Vestea mortii lui Scarpia îl face pe Mario sa paseasca fara teama în fata plutonului de executie, cu gândul ca va putea pleca împreuna cu persoana iubita.

Plutonul îl ucide însa pe Mario, iar Tosca, disperata, se arunca de pe platforma castelului, în abis.




1 comentarii:

Anonim spunea...

In acest week-end merg si eu pentru prima data la opera.(Flautul fermecat) Sper sa fie frumos! :X