luni, 15 decembrie 2008

Invitatie la spectacol

Duminica pe la pranz , inca obosita dupa petrecerea firmei am intrat la un chat cu prietena mea de peste ocean .Invitatia ei m-a surprins dar era una cat se poate de serioasa si ea ma asigura ca spectacolul pe care urma sa il vedem merita tot efortul .Nu poti sa nu fii miscat de un spectacol al Pinei Bausch !

My dear ,is too late for NY . See you next year!Am trecut-o pe Pina Bausch pe wish list-ul meu de Europa ,mi-am facut o cafea la ibric cu cateva picaturi de lamaie -asa cum obisnuiam noi doua pe vremea cand faceam cursuri de teatru de gest ( o sa-mi fac odata timp sa povestesc mai multe ) si m-am apucat sa selectez din informatiile pe care le-am cules de pe diverse site-uri pentru ca si cei nefamiliarizati ,care nimeresc pe blogul meu ,sa isi faca o idee despre ce inseamna un spectacol de teatru-dans ( a nu se confunda cu teatru si dans ) si mai ales un spectacol al Pinei Bausch.

Pina Bausch ,nascuta in 1940 , dansatoare germana, coregrafa ,actrita si regizor al Tanztheater Wuppertal .

Necesitatea apariţiei fenomenului teatru-dans se pare că rezidă din nevoia actorului de a se afirma ca o instanţă care să întrupeze mesaje, pentru a nu funcţiona doar ca un simplu vehicul de cuvinte.Asadar, interpretul nu numai că transmite un mesaj, ci devine chiar mesajul.

Pina Bausch va fi cea care va impune definitiv dansatorul care integrează un discurs teatral în propriul său trup.

"Este foarte important ca fiecare dintre noi să aibă încredere în propriile sentimente, gânduri şi imaginaţie, oricare ar fi acestea, fără a forţa nimic (...) O abordare deja trasată nu mă interesează, pentru că e definitivă. Cred că e bine să nu ştii, e fantastic să nu ştii..."

Necunoasterea de care vorbeste Pina Bausch nu este altceva decat deschidere spre un polisemantism ce se inscrie in esenta fenomenului teatru-dans.Ni se ofera doar o perspective, fara pretentia de a lansa o interpretare definitiva.

Deseori ,dansul joaca doar un rol sustinator.Audienta reactioneaza cu un soc de recunoastere caci dramele dansante ale Pinei Bausch se pare ca patrund in subconstient. Fiecare e o impletire de episoade ce are legatura cu dragostea , trupuri si alienare ,cautarea implinirii,dorinta si dorinta zadarnica.

Criticul Manuel Brug socotea filosofia ei drept ,,interpretarea sufletului si batalia sexelor”.

Cruzimea barbatilor si femeilor, unii impotriva celorlalti ,si nepasarea lumii care ii inconjoara, sunt intens redate in dansurile Pinei Bausch.

Pina Bausch citeste cu usurinta sufletele dansatorilor ei . Din 1978 lucreaza cu tehnica intrebare-si–raspuns. Ea le cere dansatorilor sa exprime o stare de spirit si din raspunsurile lor construieste colaje.Raspunsurile nu sunt deloc usor de dat Printre intrebari (cereri):

-Copiati tic-ul altcuiva

- Fa un lucru de care ti-e rusine

-Scrieti numele cu ajutorul miscarii

-Ce ai face cu un cadavru?

-Misca-ti partea preferata a corpului

-Cum te comporti cand ai pierdut pe cineva ?

Inainte de a face coregrafia pentru ,,Maurca Fago “( titlu ce se refera la un simplu dans din Cape Verde ) ,Pina le-a cerut dansatorilor ,prin diferite fraze,sa se exprime.De exemplu: ,,ceva interzis “ , ,,apa si piatra “ , ,,ceva in legatura cu dragostea “ , ,,un sunet lung si patrunzator” , ,, prima impresie “ sau ,,scrieti cuvantul rasarit de soare cu corpul vostru” .

Teatrul-dans nu este un stil propriu-zis ci o stare de spirit care este exprimata foarte bine în declaratia artistei Pina Bausch : “Nu ma intereseaza modul în care oamenii se misca, ci mai degraba ceea ce îi determina sa o faca


Vollmond





Cafe Muller




Info de pe :http://atelier.liternet.ro/articol/3962/Gina-Serbanescu/Abordarea-critica-a-fenomenului-teatru-dans.html

Traducere de pe :http://www.ballet.co.uk/magazines/yr_02/feb02/interview_bausch.htm


0 comentarii: