miercuri, 1 octombrie 2008

Butoiul vorbitor

Cum sa capeti un rol intr-o piesa :

Te duci acasa de la servici , faci dus in graba, alegi imbracaminte ,convingi o surioara bolnavioara sa mearga cu tine, alergi si cumperi bilete in ultimele 10 minute, te instalezi in scaun si astepti frumusel.
Uh. Da.Am ajuns la teatru. Aseara s-a jucat la Casa Sindicatelor
,
,O noapte furtunoasa" cu Claudiu Bleont in rolul lui Rica Venturiano.
Textul lui Caragiale, replici in romana si aromana, muzica si costume traditionale armanesti dar o interpretare moderna in care ac
torii au dialogat cu sala (am citit ca la Constanta doi copii din rindul publicului l-au ajutat pe Bleont sa isi prezinte replicile, iar un domn din sala i-a oferit actorului o suma de bani, pentru a-l "mitui" pe Spiridon, atunci cind acesta trebuia sa il ajute sa scape de furia celor trei care il urmareau).

In acest spectacol ne-am ironizat si pe noi, si pe Caragiale, si pe public, si toata lumea,,
a gustat " acest lucru. Asta imi place, ca lumea nu se supara, chiar si atunci cind este o autoironie-Toma Enache-regizorul spectacolului.

Claudiu Bleont (Rica Venturiano), Maria Teslaru (Veta), Alexandru Georgescu (Jupin Dumitrache), Eugen Cristea (Nae Ipingescu), Marcelo Cobzariu (Chiriac), Daniel Nitoi (Spiridon) si Dana Pocea (Zita); regizor Toma Enache


Si la Ploiesti publicul a fost receptiv si a raspuns in mod pozitiv la jocul actorilor : copiii din primele randuri se agatau de unditele personajelor , un domn i-a tinut fereastra ambulanta lui Rica atunci cand el obosise iar un alt copil a dat raspunsul in gura mare atunci cand Jupan Dumitrache intreba a cui e legatura gasita in camera Vetei.

Rica Venturiano este o aparitie nostima: cu o sampanie intr-o mana ( Angelli-preludiul unei aventuri ) si un trandafir in cealalta , purtand
colanti scurti , invelit intr-o pelerina neagra ,mascat a la Zorro .Ajuns din greseala in odaia Vetei , o leaga de maini si de picioare de zabrelele patului cu esarfe de matase , si incepe un dans erotic pe versurile celebrului ,,Stragers in the night " .
Piesa continua in aceeasi maniera haioasa iar ritmul devine alert cand Rica trebuie sa fuga pentru a nu fi prins ,catarandu-se pe scaune, printre spectatori .In momentul in care povesteste ca luand-o pe scara spre care l-a indrumat in graba cucoana , s-a lovit de un butoi cu ciment, vine cu ideea ca ar da bine daca cineva din public l-ar ajuta pentru exemplificare .
Ia ghiciti pe cine a ales regizorul pentru acest ,,rol "?
Nu pe sora mea care statea la margine, nu pe blonda aia misto care statea in spatele nostru tot la margine ci a intins mana a invitatie catre mine. Eh, maica,ce sa fac ? M-am dus !
Nu m-am simtit nici un moment ridicol sau jignit
a in vreun fel ( mai ales ca am slabit ,sac!).Vazand ca ma apropii de el , Rica spuse ca nu o sa creada nimeni ca eu sunt butoi la cum arat dar regizorul a amintit ca toti stiu de conventia care exista in teatru.Am inteles imediat care era scopul ,,butoiului": sa distraga chipurile atentia actorului si el sa faca diverse glumite spre amuzamentul publicului.
Rolul meu necesita multa concentrare si o dictie impecabila :el venea cu spatele si cand se lovea de mine,trebuia sa spun:Bang ! :D.
Iar spectatorii urmand in cor, ca un ecou : Bang , bang .Am repetat figura de cateva ori si ultima data a venit cu spatele in pas de Michael Jackson iar publicul a uitat sa-si spuna replica. Eu i-am amintit ca nu mai avem ecou si el i-a ,,certat " : ,,Ce faceti ? V-a furat peisajul " ?
Apoi Rica trebuia sa intre in butoi asa ca a intrebat daca se ofera alta fata sa ma ajute . A tasnit dintre randuri o tinerica indrazneata si dupa ce ne-am prins de maini , el s-a asezat in mijlocul nostru de unde si-a continuat monologul .
Lasand la o parte faptul ca m-am amuzat ( si am consimtit sa particip si sa ii las si pe altii sa se distreze) , stand langa Claudiu Bleont si vazand cum isi intra in rol si isi spune replicile , mi-am dat seama ca sunt pe scena si nu am nici un fel de emotie, chiar daca sala era plina si stiam ca toata lumea se uita la mine (noi) . Atunci m-am gandit ca mi-ar fi placut sa intru in jocul lor,sa fac parte din distributie si asa , doar pentru mine ( si pentru voi cei cativa care o sa cititi) ca as fi fost mult mai convingatoare in rolul Zitei decat d-ra care a interpretat-o .
Apoi ,cum ,,rolul" nostru episodic se terminase , ne-am coborat de pe scena in aplauzele spectatorilor ( ,,fortati" de Bleont si regizor ,evident).Apoi,la final ne-au chemat din nou pentru ca facusem parte din figuratie.

Toate bune si frumoase .De unde sa ghicesc eu ca mai a
pare si altcineva in sala dupa ce am dat mesajul:,,sunt la teatru''? Si cum sa stiu ca unora le displace sa ma surprinda intr-o asemenea ipostaza in care ,,ma dau in spectacol "? Cum de nu mi-a trecut prin cap sa stau in banca mea ,sa refuz invitatia ?
Hm, cum de nu ma gandesc eu domnle oare sa imi pun o masca pe fata cand ies din casa si sa ma imbrac intr-un cearceaf ???
Si uite asa, o seara inceputa calm deveni
una ... furtunoasa !

2 comentarii:

spera spunea...

Felicitări! Nu poţi mulţumi pe toţi spectatorii, uneori nici nu vor să fie mulţumiţi, că scapă frîiele... Nouă ne-ar fi plăcut să te vedem, cred că ai fi fost o Ziţa faină.

Tzuca Bufnitzuca spunea...

Da , Spera, si nici n-o sa mai incerc.Si-apoi ,nu te poti maimutari in fiecare zi alaturi de Claudiu Bleont:D.
Aveam pe-acasa o inregistrare a unui spectacol in care am jucat iar rolul meu aducea un pic cu cel al Zitei.O s-o caut;).